Kunsten Museum for Moderne Kunst Aalborg
Vellykket digital transformation: Kunsten Museum case
Kunsten Museum for Moderne Kunst Aalborg, grundlagt i 1972, er er at anerkendt kunstmuseum i Danmark. Samlingen rummer over 4000 kunstværker, for det meste efter 1900 tallet, af danske og udenlandske kunstnere. Museets arkitektur i sig selv er ganske særpræget og et kunstværk i sig selv. Det er designet af den berømte finske arkitekt Alvar Aalto i samarbejde med Elissa Aalto og Jean-Jacques Baruël.
Hvad var udfordringen?
Efter at pandemien tvang museerne til at genopfinde sig selv, så Kunsten Museum for Moderne Kunst Aalborg muligheden for at accelerere den digitale tilstedeværelse. Da digitalisering fortsat gør en forskel for kunstinstitutioner, giver den digitale transformation frontløberne mulighed for at manifestere sig online på en måde, der eksponerer deres arbejde, sætter standarden og giver mulighed for at skille sig ud fra andre museer. Det var derfor, Kunsten ønskede at udnytte digitale teknologier for at skabe et tættere bånd til deres publikum, beskytte deres indhold og kulturelle aktiver og i højere grad understøtte deres mission.
Projektets formål var at:
- Digitalisere alle museets kunstværker for at bevare dem og gøre det lettere at dele oplysninger alle kunstværkerne i samlingen med andre museer og professionelle. De fleste kunstværker er ikke udstillet, og ved at gå online, har museet mulighed for at dele alle sine kunstværker globalt med et større publikum frem for med de, der besøger det egentlige museum.
- At skabe et søgeværktøj, synkroniseret med SARA-databasen til at tilbyde en state of the art oplevelse for brugerne.
- Udvikle en brugervenlig administration, der gør det muligt kontinuerligt at synkronisere kunstværker fra SARA til Linkfactory's Museum Collection Displayer - MUCODI. I MUCODI kan kunsten berige værkerne med yderligere oplysninger, der ikke er tilgængelige i SARA, og dermed som en konsekvens heraf målrette den digitale tilstedeværelse til publikums behov
- Blive mere tilgængelig for Kunstens målgrupper: museumsfagfolk, skoler, donorer og fonde.
- Skabe mere opmærksomhed om samlingen, drive mere trafik online og få flere.
Hvad tilbød vi som løsning?
Med vores værdifulde erfaring med integration til SARA, samt research og viden om museers digitale strategier, udviklede vi en online standard platform med bl.a. avanceret søgning i alle værker og redesign af museets online tilstedeværelse i samlingen.
Ydermere implementerede vi maskinlæring til løsningen. Med Google’s billedgenkendelse tagges kunstværkerne automatisk med emneord, der indgår i søgningerne.
Portalen tilbyder også brugerne mulighed for at oprette en profil og gemme kunstværkerne i sin egen samling. Vi forventer at de brugervendte muligheder vil blive yderligere udviklet fremover og dermed muligheden for at skabe et endnu tættere bånd til brugerne. Vores research og inspiration fra internationale museer viser, at det muligt at skabe involvering med publikum online, samt opnå et internationalt publikum.
Klik her for at se Kunstens online samling med MuCoDi.
Læs mere om løsningen til museum her.
Hvad var resultatet?
Som et resultat af vores samarbejde fik Kunsten indsigt om de mulige digitaliseringsstrategier med research vi udførte. Vi har udviklet en omfattende platform, der gør det muligt for Kunsten at digitalisere museets kunstværker på en problemfri, effektiv måde og dermed skabe et større vindue til omverdenen og publikum. Derudover er de nu i besiddelse af en brugervenlig grænseflade, der gør det muligt for deres medarbejdere nemt at administrere brugere, data og oversætte til andre sprog i systemet.
Takket være vores fælles indsats er Kunsten Museum for Moderne Kunst Aalborg nu i stand til at realisere deres forretningsstrategi, der fokuserer på at forbedre informationsstrømmen mellem institutioner og blive mere tilgængelig.
Udvalgte funktioner:
- Kontinuerlig synkronisering af kunstværker og data fra SARA, med bevarelse af SARA som original data
- Tilføjelse af ekstra information, som ikke findes i SARA
- Oversættelse til andre sprog
- Automatisk mærkning af kunstværker med Google billedgenkendelse
- Brugere kan tagge og like kunstværker
- Relatere kunstværker til perioder, temaer og udstillinger
Hvis du ønsker at lære mere om fordelene ved at vise dine samlinger online, eller læse mere om andre museers digitale strategier, er du velkommen til at downloade vores omfattende research på området.
Flere projekter
Udforsk nogle af vores projekter.
Bibelselskabet
Skræddersyet løsning til bedre oplevelser
Bibelselskabet er en nonprofit, kirkelig institution. Dens primære formål er at udgive Bibelen og bibelsk materiale og fremme brugen af Bibelen.
BUF IT
System, der understøtter it-operationer i Københavnsområdet
BUF IT-operationer (BIT) er en institution, der har specialiseret sig i at drive, støtte og udvikle skolernes og daginstitutionernes pædagogiske it.