Googles PageRank-principper
I dag er konkurrencen om den største relevans og dermed placering i de store søgemaskiner hård og skal betragtes som en regelmæssig videnskab for at optimere sit websted, så synlighed og relevans er førsteklasses. Ser man på den største aktør blandt søgemaskinerne, Google, er det heller ikke længere nok at tjekke kategoriseringen af dens indhold, urlnavne, titel- og overskriftskoder, alt-tekster og websteds generelle præstation - vi skal også, i stigende grad tage højde for sikkerhed og mobilvenlighed.
2015 er således året, hvor sikkerhed i form af krypteret forbindelse med https belønnes med en højere placering i Google. Hvis du er i en hård kamp med konkurrenterne om den øverste position i søgeresultaterne, er det derfor en god ide at overveje at købe og oprette et SSL-certifikat. Ud over SSL-vægtningen har Google netop meddelt, at de fra 21. april 2015 vil udvide brugen af mobilvenlighed som et rangeringssignal i mobilsøgeresultaterne.
Dette forventes at have en stor effekt på søgeresultaterne. Nogle rygter antyder endda, at websteder, der ikke er optimeret til mobilbrugere, fjernes fra søgeresultatet, når brugere søger fra en mobilenhed. Derfor, hvis du har en høj tilstrømning af brugere fra mobile platforme, er det værd at overveje at optimere dit websted til disse platforme.